Jelcz-Laskowice: Niebezpieczne przystanki autobusowe w mieście
2025-06-20
W Jelczu-Laskowicach mamy kilka takich przystanków, którym daleko do miana bezpiecznych.

Źródło: jelcznacito.pl
Rozwój Jelcza-Laskowic, rozbudowa dróg i przemysłu oraz coraz lepiej działająca komunikacja miejska to bez wątpienia powody do zadowolenia. Jednak w codziennym użytkowaniu sieci przystanków mieszkańcy natrafiają na problem, który warto podnieść z troską, a nie z wyrzutem: brak bezpiecznej infrastruktury dla pieszych w rejonie niektórych przystanków autobusowych. Warto wspomnieć, iż problem w większości tyczy się jednego peronu z dwóch na przystanku.
Chociaż lokalizacje tych przystanków są praktyczne z punktu widzenia układu drogowego i dostępności transportu, dostanie się do nich pieszo często oznacza konieczność przechodzenia przez ruchliwe ulice, niekiedy bez przejść a nawet chodnika. Przedstawiamy kilka szczególnie newralgicznych miejsc.
Chwałowicka – Cmentarz
Położony przy jednej z ważniejszych ulic dojazdowych, przystanek ten służy przede wszystkim odwiedzającym cmentarz. Niestety, aby się do niego dostać, piesi muszą przekroczyć jezdnię w miejscu nieoznakowanym, a ruch samochodowy bywa tutaj naprawdę. Najgorzej sprawy się mają 1 listopada, kiedy organizowane są darmowe przejazdy autobusami z miasta do nekropolii. Oliwy do ognia dolewa fakt, że najbliższe przejście dla pieszych jest kilometr od przystanku, i pasażerowie czekający na autobus ryzykują wpadnięciem do pobliskiego rowu.Witosa – Wiejska
Z pozoru spokojna okolica, ale codzienność pokazuje co innego. Konieczność przejścia przez przydrożny rów sprawia, że korzystanie z peronu przystanku staje się uciążliwe.
Fabryczna – Brama Jelczańska
To przystanek, z którego korzysta wielu pracowników zakładów położonych w tej części miasta. Przystanek wytyczono praktycznie na płycie jezdni, co przy nieuwadze kierujących może prowadzić do opłakanych skutków. Ruchliwa ulica, po której poruszają się także pojazdy ciężarowe, to codzienna przeszkoda, którą trzeba pokonać w drodze do autobusu.
Inżynierska – Spółka Jelcz
To jedyny przystanek bezpośrednio znajdujący się na terenie strefy ekonomicznej, co wiąże się z intensywnym ruchem pojazdów – zarówno osobowych, jak i ciężkich. Pracownicy wychodzący z zakładów muszą przecinać jezdnię w miejscu zupełnie nieprzystosowanym do ruchu pieszego, często pomiędzy jadącymi samochodami. W godzinach zmian sytuacja potrafi stać się naprawdę chaotyczna i potencjalnie groźna.Dziuplińska
Choć to bardziej peryferyjna lokalizacja, przystanek ten obsługuje okolicznych mieszkańców i uczniów. Przystanek swojemu bezpieczeństwo dał się we znaki, patrząc na przekrzywiony słup. Pasażerowie po obu stronach są zmuszeni stać na metrowym poboczu.
Nie chodzi o to, by kogoś wskazywać palcem. Raczej warto zwrócić uwagę na problem, który łatwo przeoczyć z poziomu planów i map – a który dla pieszych jest codziennością. Przystanki autobusowe są ważnym elementem miejskiej komunikacji, ale nie mogą być odcięte od otoczenia dla tych, którzy do nich dochodzą pieszo.
Nawet drobne zmiany – zebra, oznakowanie, wysepka czy ograniczenie prędkości – mogą znacząco zwiększyć bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. Warto porozmawiać o tym spokojnie, z uwzględnieniem różnych perspektyw – zanim sytuacje niebezpieczne przerodzą się w realne tragedie. Niedawno wyremontowany przystanek w Piekarach "Piekary III" dowodzi że da się zadbać o bezpieczeństwo pasażerów. Czas pokaże, czy uda się coś w tej kwestii zmienić.
Udostępnij post na Facebooku
Wesprzyj redakcję jelcznacito.pl
